Słowianie – Mitologiczna Gra Fabularna

Recenzja

Słowianie – Mitologiczna Gra Fabularna to niezwykła produkcja fantasy opierająca się na słowiańskiej mitologii i historii. Gra została wydana przy pomocy serwisu wspieram.to, zdobywając czterokrotność wymaganej kwoty w styczniu 2018 roku. Obecnie jest dostępna nie tylko dla użytkowników polskiej platformy crowdfundingowej w sklepie wydawnictwa Hengal. Autorem Słowian jest Wojciech Wons. Za ilustracje odpowiada Przemysław Ławniczak.

Słowianie - Mitologicna Gra Fabularna
Autor
Wojciech Wons
Wydawnictwo
Hengal
Język wydania
Polski
Oprawa
Twarda, papierowa
Wydanie
Czarno-białe
Liczba stron
320
Our Score
4.8

Słowianie rzeczywiście umożliwiają świetną zabawę nawet tym, którzy dopiero rozpoczynają przygodę z grami fabularnymi. Sprawdziłem to na własnej skórze i naprawdę tak jest. Mój ostatni kontakt z prawdziwymi RPG-ami miał miejsce kilkanaście lat temu, a i to było to zaledwie liźnięcie tematu. Sprawy jednak przybrały zupełnie inny obrót, gdy trafiłem na Słowian.

Podręcznik został napisany w sposób na tyle przejrzysty i zrozumiały, że kwestie brakującego czasu i innych obowiązków chociaż na chwilę przestały być aż tak ważne. Pojawiła się okazja na odświeżenie dawnych przyjaźni oraz na wspólną rozrywkę z równie zapracowaną drugą połową. Jak się szybko okazało, ta gra jest zdecydowanie warta uwagi.

Fabuła

Słowianie całymi garściami czerpią ze słowiańskiej historii, kultury i mitologii. Nie jest to jednak gra historyczna – akcja toczy się w wykreowanym na potrzeby projektu świecie. Świat ten podzielony jest na rozmaite fikcyjne krainy i zamieszkały przez plemiona o bardzo znajomych nazwach, które pomimo wszelkich podobieństw, są całkiem unikatowymi tworami autorów tej produkcji.

Słowiańskiego ducha czuć jednak na każdym kroku i przejawia się we wszystkich aspektach życia mieszkańców Slavii. Przedstawiona rzeczywistość odwzorowuje bowiem charakterystyczny słowiański klimat z zachowaniem kultury, rytuałów życia codziennego, a także wierzeń i przesądów, które tutaj pełnią istotną rolę. Każde z plemion dysponuje unikatowymi umiejętnościami, tradycją, a także przychylnością konkretnych bóstw.

Bogowie biorą czynny udział w życiu ludzkości, a demony, upiory i inne monstra rzeczywiście istnieją, wpływając na bieg historii w ten czy inny sposób. Zarówno lista przychylnych ludziom bóstw, jak i stanowiących zagrożenie stworów, przedstawia dobrze znane z legend i podań postaci.

Wielbicie słowiańskiej mitologii rozpoznają swoich ulubionych bohaterów bez problemu. Każda z takich postaci ma jednak unikalny charakter, cechy i umiejętności nadane mu przez autora gry. Dostajemy więc specyficzny, dobrze znany klimat w całkiem nowej, niezwykłej odsłonie.

Fabuła w całości jest bardzo spójna. Bardzo łatwo przychodzi wyobrażenie sobie rozległej krainy zamieszkiwanej przez pierwotne plemiona. Przypominają te, o których uczyliśmy się na lekcjach historii (lub na własną rękę). W grze brak fantastycznych ras, takich jak elfy, krasnoludy czy niziołki.

W przeciwieństwie do choćby Wiedźmina, świat Słowian to świat ludzi. Obserwują go bogowie, nękają demony, ale pośród neutralnych ras, w które mogą się wcielić gracze, są wyłącznie homo sapiens. W zależności od wielu czynników, w tym przynależności plemiennej, różnią się od siebie w wielu aspektach.

Mechanika

Zasady zostały podzielone na trzy poziomy, odpowiednio do chęci i przygotowania graczy. Ten ostatni jest zalecany dla tych, którzy chcą wyciągnąć z mechaniki jak najwięcej, rozkoszować się strategiczną walką i ciągłym ryzykiem związanym z możliwością łatwej utraty bohatera. Gra staje się mocno nieprzewidywalna, gdy na scenę wkraczają krytyki działające na niekorzyść uczestników sesji.

Jeżeli chcemy zacząć przygodę jak najszybciej, czytamy opisy wyłącznie dla pierwszego poziomu. Taki podział pozwala na rozpoczęcie zabawy praktycznie w biegu, bez żmudnego analizowania samych zasad, które są proste i bardzo czytelne, nawet na tym najtrudniejszym poziomie. Większość testów wymaga rzutów jedynie kośćmi k6.

Po ogarnięciu zasad nie pozostaje nic innego, jak zabranie się za stworzenie swojej postaci. Gra tak naprawdę zaczyna się już na tym etapie. Gracze muszą określić przede wszystkim zaplecze fabularne swojego bohatera, co ma bezpośredni wpływ na jego skuteczność w trakcie rozgrywki.

Wybór rodzimego plemienia, miejsca urodzenia czy zawodu odpowiednio podnosi atrybuty, ale „nie wszystko złoto, co się świeci”. Każda postać rozpoczynając grę, jest obarczona wybranym (lub wylosowanym) przekleństwem, które skutecznie utrudnia poruszanie się po Slavii. Pośród tych wszystkich czynników najważniejsza jest jednak więź łącząca człowieka z jego bóstwem. Gracze wybierają swojego boga, dzięki czemu mogą korzystać z określonych przywilejów, jeżeli uda im się zdobyć jego przychylność podczas modłów. Nie mogą zabiegać o względu wielu bóstw, nie mogą też zmienić „wyznania” na żądanie.

Zmiana wybranego bóstwa wiążę się ze skomplikowanym rytuałem, który mogą odprawiać wyłącznie żercy, czyli tak zwani ofiarnicy. Zawód postaci, czyli jej klasa, opiera się o wybór jednej z kilkunastu stworzonych przez autora gry oraz kilku będących dziełem społeczności fanów Słowian. Pośród tych profesji znaleźli się wspominani wcześniej żercy, myśliwi, bajarze, zabójcy potworów oraz jadownicy. Wyróżniają ich określone talenty, cechy i zdolności.

Bardzo ważny jest atrybut ducha, który odpowiada za boskie wpływy. Podczas przygód niejednokrotnie wykonywane są rozmaite testy związane z atrybutami bohaterów. Sama walka na pierwszym poziomie jest na tyle prosta, że można ją ogarnąć w lot, jednak mimo to daje spore pole do popisu. Po określeniu inicjatywy, czyli zdecydowaniu o tym, kto atakuje jako pierwszy, gracz może wykonać dwie akcje proste lub jedną złożoną.

Do akcji prostych należą: ruch, atak, przygotowanie broni i przesąd. Akcje złożone to między innymi: rzut, celowanie, opatrywanie, zmiana broni czy strzał z łuku. Zasady odpowiednio opisują różne sytuacje, w których może znaleźć się drużyna. Kolejne poziomy trudności dodają większego zróżnicowania, nieprzewidywalności, a także złożoności tej mechanice.

Dochodzi mnóstwo rozmaitych elementów, takich jak znaczniki przewag, ataki ukradkowe, krytyki, umiejscowienie ran oraz masa nowych akcji. Do tego można dołożyć mapkę czy planszę pomagającą w obliczaniu odległości od siebie konkretnych postaci, gdyż dystans ma znaczenie nie tylko dla łuczników.

Zawartość

Podręcznik Słowian jest wypełniony po brzegi nie tylko szczegółowo rozpisanymi zasadami i klimatycznymi ilustracjami. Znalazło się w nim miejsce na solidne i przejrzyste opisy wielu elementów świata – od krain, plemion i bóstw po rodzaje napitków, potraw, strojów, zwierząt czy lokalnych ziół.

Po przeczytaniu podręcznika nie ma problemu z wykreowaniem zarysu słowiańskiego świata we własnej wyobraźni. Nie chodzi wyłącznie o te niebezpieczne, wyjątkowe czy po prostu ważne sprawy, ale także o zwyczajne życie normalnych ludzi.

W Słowianach u na każdym kroku znajdują się też wskazówki dla Mistrzów Gry. Czytając, trafiamy na nie w miejscach, w których akurat wydają się być potrzebne, co znacznie ułatwia prowadzenie własnej sesji. Zasady, przynajmniej na pierwszym poziomie, są na tyle proste, a zarazem kompleksowe, że prowadzenie sesji to czysta przyjemność.

Mnóstwo informacji w podręczniku i dodatkowe pomoce udostępniane przez twórców na stronie gry wystarczają, by bardzo szybko przejść z fazy planowania do grania nawet przy niewielkiej znajomości tematu. Sama gra zawiera dodatkowo kilka przygód, osobny dział podpowiedzi dla MG (poza podpowiedziami we wszystkich innych działach), generator postaci oraz elementy stworzone przez społeczność graczy. Kolejne smaczki, jak chociażby darmowa przygoda Dziady, są udostępniane na stronie internetowej gry.

Na ogromny plus Słowian przemawia to, że korzystają ze znanej nam mitologii. Dzięki temu inspiracji do stworzenia autorskich przygód, postaci, stworów czy nawet całych krain, nie powinno zabraknąć. Wystarczy, że posiadasz w domu chociażby jedną z części „Bestiariusza Słowiańskiego”, by cieszyć się przytłaczają ilością potencjalnych nowych przeciwników. To wzbudza kreatywność. Poza tym świat gry jest całkowicie unikalny, dlatego wszystko może zostać ukazane w wyjątkowym ujęciu.

Nie ma potrzeby sięgania po żadne dodatkowe źródła, by dowiedzieć się, o co właściwie w tym wszystkim chodzi. Podręcznik zawiera nawet historię stworzenia świata samego w sobie, legendę o narodzinach pierwszych bóstw itp., więc gra bez żadnych suplementów jest absolutnie równie satysfakcjonująca i pełna.

Oprawa

Pod względem stylistycznym podręcznik prezentuje się bardzo dobrze. Solidna, twarda i kolorowa okładka skrywa klimatycznie ilustrowane, czytelnie przedstawione informacje. Dzięki temu gra sprawdza się nie tylko podczas pierwszego czytania, ale i podczas sesji wymagających szybkich wskazówek. Poszukując konkretnych zagadnień, bardzo łatwo możemy je odnaleźć.

Podręcznik jest czarno-biały, nie licząc okładki, co w przypadku tego tytułu bardzo świetnie współgra ze specyficznym klimatem. Brak kolorów nie pozwala mi jednak wystawić pełnej piątki za oprawę, stąd nieco niższa ocena tego aspektu.

Fabuła
Mechanika
Zawartość
Oprawa
Oceny czytelników4 Votes4.75
Zalety
Trzy poziomy trudności
Świetna fabuła nie wymagająca znajomości tematu
Mnóstwo zawartości i szczegółowo opisany świat
Ogromne możliwości tworzenia własnych dodatków
Przejrzyste zasady, dokładne opisy i tabele
Wady
Drobne błędy nie wpływające na rozgrywkę
4.8
Ocena
Podsumowanie
Słowianie - Mitologiczna Gra Fabularna to bardzo dobry tytuł, godny polecenia zarówno fanom klimatu i gier RPG, jak i absolutnym laikom. Do gry nie potrzeba nadzwyczajnej wiedzy historycznej, ponieważ jest go produkcja fantastyczna. Można zacząć zabawę praktycznie w biegu, a dzięki różnym poziomom trudności, mamy wpływ na długość i złożoność sesji. Świetna gra w bardzo dobrym wydaniu.
Czytaj także
Gadzooks it’s the Apocalypse, czyli zagłada w renesansowym klimacie